Friday 6 May 2011

SAHABAT

Hari nie aku nk tulis tentang sahabat...bukan mudah untuk mencari sahabat..ibarat mencari permata di bawah timbunan kaca..sepanjang hidup aku dah macam2 org yg aku jumpa..dan dah macam2 perangai dan kerenah yg terpaksa aku layan..tapi dalam masa yg sama aku dapat mengenali sikap seseorg sama ada dia seorg sahabat yg baik atau sebalik nya..aku kata mcm nie bukan bermaksud aku seorg yg sempurna,aku jga manusia yg biasa yg x lari dari kekurangan..aku percaya setiap org pasti memerlukan sahabat sebagai teman dalam menjalani kehidupan seharian..tanpa sahabat pincang la kehidupan kita..tapi bagi pendapat aku la kan zaman sekarang mencari kawan lebih mudah dari mencari sahabat...kawan dan sahabat mgkin bg stegah org sama maksudnya tp bg aku berlainan ertinya hehhehee....kawan tu ramai tapi bkn semua sanggup bersama kita saat susah dan senang,bkn semua nk bkongsi nikmat dgn kita ..adakalanya kawan amat mementingkan diri...tpi bg aku sahabat adalah org yg sentiasa ada bersama kita,sanggup bersama x kira saat susah atau senang..berkongsi suka duka bersama kita...dan yg paling penting sahabat x mugkin mengkhianati persahabat kerna erti persahabatan buat insan yg bernama sahabat amat bermakna..dan alhmdulillah insan2 yg aku kenali dan aku dekati x kira la sewaktu di sekolah rendah,menengah ataw di universiti semua sgt memahami dan mereka adalah sahabat yg sejati mudah-mudahan... walaupun sahabat2 aku di sek rendah dan menengah telah membawa haluan masing2 tapi aku percaya ukhwah antara kami masih utuh..dan insyaallah xkan tergugat...selagi masih ada rindu dihati...
                               Dan disini aku titip kata-kata buat sahabatku
                               ukhwah dan kasih sayang mukmin terhadap sahabatnya
                               tidak diukur dgn kerapnya bersua,
                               bkn dgn hangatnya rindu,
                               tidak dgn manisnya cinta,
                               tetapi dinilai sejauh mana nama
                               sahabatnya meniti dibibir saat dia
                               mendoakan kebaikan sahabatnya..

semoga aku juga mampu menjadi sahabat yg baik buat sahabat2 ku sekalian ^_^

1 comment: