Tuesday 17 May 2011

Belajar daripada Hassan ....

aku nk menulis tentang dua buah cerita yg mempunyai pengajaran yang berguna umtuk semua...


Di Kota Basrah terdapat seorang ulama yang bernama Hassan  Kehidupan beliau sgt sederhana dan zuhud. Pada suatu hari seorang pncuri telah memecah masuk sebuah rumah yg sgt besar..dan apabila dia masuk ke dalm rumah itu alangkah terkejutnya rumah yg bsar itu tidak mempunyai barangan mewah yg ada cuma almari pakaian..walaupun bgitu pencuri itu tetap mgmbil pakaian yg ada. Ketka pncuri itu hndak keluar dari rumah tersebut ia bertembung dgn seorg lelaki tua..pencuri itu sgt terkejut lalu bertnya

Pencuri    :  siapakah engkau??

lelaki tua  :  aku juga seperti engkau seorg pencuri yg sudah tua. apakah yg engkau ambil itu?

Pencuri    :  di dalam rumah ini tiada apa yg menarik,yg ada cuma pakaian sahaja dan ini sahaja yg aku
                  ambil.

lelaki tua  :  oh itu sahaja yg kau ambil...a'ah baru teringat masih ada lg pakaian yg blom kau ambil mari aku  
                   ambilkan

Pencuri    :  wahai pencuri tua ,kau ambil sahaja pakaian itu,aku sudah ada pakaian yg ini..

lelaki tua  :  x apa la engkau ambil la pakaian ini, aku sdh lama mencuri dan ini aku beri pada kau ambil lah..

pencuri    :  oh kalaw begitu trima kasih ya wahai pencuri tua...

lelaki tua  :  ya sama2..lbh baik kau pergi segera..

keesokn hrinya Kota Basrah telah dgemparkan dgn berita rumah ulama Hassan  telah dimasuki pencuri dan kesemuan bajunya telah dicuri,maka pnduduk beramai2 mghadiahkan baju kpada beliau dan pencuri tersebut tertnya siapakah pemilik rumah bsar itu lalu dia pergi semula ke rumah itu dan alangkah terkejutnya,pmilik rumah bsar itu ialah pencuri tua yg berada bersamanya semalam dan dia berasa malu lalu memulgkan semula bju2 itu....


cerita kedua ialh..........

Pada suatu hari Hassan telah menerima sehelai selendang yg cntik dan mahal harganya darpada seorg saudagar kaya...lalu beliau memakai selendag tersebut ktika mgajar lalu menimbulkn bnyak persoalan darpda murid2nya...

Murid   :  wahai tuan guru mgapakah engkau memakai selndg yg mahal dan cntik ini sdgkan engkau mgajar                     kami erti zuhud dan bersederhana dlm khidupan?


Hassan  :  wahai muridku bersikap zuhud dan besederhana bkn lah bererti kita meninggalkan kehidupan                          dunia   tetapi mgimbgi dunia dan akhirat..adakah salah aku memakai slndg ini dan ttpi aku tdk                           menggalkan urusan akhirat


Murid    : ya baru saya faham wahai tuan guru trima kasih ya tuan guru...


setelah selesai mengajar Hassan berjalan2 di pasar dan terserempak dgn seorg pengemis

pengemis  :  wahai tuan berilah aku sdkit wang aku sgt lapar

Hassan     :  wahai saudara aku jga tdk punya wang ttpi nah kau ambillah selendg ini dan jualkanya kau  pasti                    peroleh wang..

pengemis  : trima kasih tuan

Hassan     : ya sama2

ktika pengemis itu sdg menanti plggan yg ingin membeli selendg itu dtg seorg saudagar kaya dan bekata eh selendg ini aku pernah hadiahkan kpada Hassan dan knpa ia ada disini tnpa bnyak bertnya saudagar  itu terus membeli semula selendg itu lalu dihadiahkan kembali kepada Hassan

                                           THE END
PENGAJARANYA kedua2 kisah ini ialah

*seandainya telah ditakdikan sesuatu mnjadi milik kita,ia pasti milik kita walau apa jua yg berlaku.
*setiap apa yg kita kehilgan itu pasti ALLAH S.W.T gantikan dgn sesuatu yg lbh baik.. yakinlah
.

2 comments: