Wednesday 25 January 2012

penilai atau pengkritik...

Hati aku tertarik nk menulis satu tajuk yg agak menarik..ini..baru2 nie aku asyik dengar dan terbaca artikel2 yg selalu menyalahkan wanita semata2...seumpama kaum lelaki tak ada salah langsung...bukanlah memihak pada perempuan kerna aku seorang perempuan..tpi terasa x adil kan...antara kata2 yg sering aku dengaq org kata
  • bila ada kes buang bayi..orang ramai sibuk marahkan orang perempuan kononya x pandai jaga diri...tapi ramai org lupa kalau x dak lelaki "budiman" yg sudi derma sperma xkan lahir bayi tu...so makna kata  dua2 bersalah...dan tapi knapa pompuan saja yg sering dipersalahkan...dalm mahkamah pun sama.
  • orang lelaki selalu kata kalau jurutol pompuan x pakai sarung tangan..buta2 ja dapat dosa kering..tapi yg aku heran..kalo jurutol laki x pakai sarung tangan x berdosa ka..takkan semua pemandu kat malaysia semua lelaki...knpa ada juga tanggapan sebegini ea..
  • kadang artikel kat internet cth mcm dosa 24 jam di facebook..kenapa lebih cenderung menyalahkan wanita..memang la wanita banyak yg menayang aurat2..tapi kenapa x banyak nasihat untuk kaum lelaki sekali..dan kenapa seolah2 wanita ja yg sering melakukan kesalahan..
sebenarnya manusia ini kadang suka menjadi pengkritik yg hebat jarang menjadi penilai yg baik..oleh itu marilah kita bermuhasabah diri..agar terlepas dari fitnah akhir zaman...

kaum lelaki sebolehnya jadi lah lelaki yang baik dan jadilah pembimbing yang baik utk membimbing wanita agar sama2 tidak terpesong...

kaum wanita jadi lah muslimah sejati dan pelihara diri dengan sebaik2nya..walaupun kadang2 jalan yg dilalui itu berliku tapi tempuhilah dgn baik..krana wanita ada kaum yg paling senang masuk syurga dan paling sng masuk neraka..waallahualam...

nota kaki : diri aku juga tidak sebaik mana, nasihat ini ditujukan utk diri sendiri dan mereka yg membaca...                                                                 

 

2 comments:

  1. Rasulullah s.a.w bersabda: Ketika aku berdiri di hadapan pintu syurga ternyata kebanyakan orang yang memasukinya ialah dari kalangan orang-orang miskin. Aku juga melihat para pembesar sedang ditahan kecuali penghuni Neraka, di mana mereka diarahkan terus pergi ke Neraka. Ketika aku berdiri di hadapan pintu Neraka ternyata kebanyakan orang yang memasukinya adalah kaum wanita. (H.R. Muslim)

    Rasulullah s.a.w bersabda: Golongan yang paling sedikit menghuni syurga ialah kaum wanita. (H.R. Muslim)

    Rasulullah s.a.w bersabda: Golongan dari ahli neraka yang belum pernah aku lihat, yakni perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang (nipis, ketat, seksi), yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, kepala mereka seakan-akan bonggol unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan demikian dan demikian. (H.R. Muslim)

    Firman Allah, “Dan hendaklah kalian tetap di rumah kalian dan janganlah kalian bertabarruj seperti orang-orang jahiliyah yang dahulu”. (Al-Ahzaab ayat 33)
    Dari Abdullah bin ‘Amr, “Umaimah bintu Ruqaiqah berjumpa Rasulullah saw. untuk berbaiat kepadanya untu masuk islam, maka Nabi saw. berkata, “Aku membaiatmu untuk tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu pun, tidak mencuri, tidak berzina, tidak membunuh anakmu, tidak membuat-buat kedustaan yang kamu kerjakan dengan kedua tangan dan kakimu, tidak meratap dan tidak tabarruj seperti dilakukan wanita jahiliyyah”. (HR. Ahmad)
    Ibn Katsir mengatakan, tabarruj ialah wanita yang meletakkan selendang atas kepalanya dan tidak mengikatnya sehingga boleh dilihat leher dan perhiasannya termasuklah rantai di lehernya.
    Ibn Manzur mengatakan tabarruj ialah apabila seorang wanita menampakkan perhiasan serta kecantikannya kepada lelaki bukan mahram.
    Abu Ubaidah berpendapat tabarruj bermaksud seorang wanita menampakkan kecantikannya yang boleh membuatkan orang lelaki ghairah.
    Tabarruj boleh terjadi walaupun wanita itu menutup aurat.
    Tabarruj ialah wanita yang bersolek atau menampakkan perhiasaan dan kecantikannya atau memakai wangian, yang mampu menarik perhatian lelaki bukan mahram.
    Nabi saw. bersabda, “Wanita yang berhias bukan untuk suaminya adalah bagaikan kegelapan pada hari kiamat, tidak ada cahaya baginya.” (HR. Abu Daud)

    ReplyDelete
  2. trimass utk komen yg begitu pnjang dan penuh makna ;)

    ReplyDelete