Wednesday 3 August 2011

haiii lama rasanya aku x menulis....sebab line kat arau nie lembab sgt lebih lembab dari kura2 huhuhuhu apalah dah nasib badan..kali nie aku nk meluahkan sesuatu yg membuatkan aku marah,geram dan semuanya yg seangkatan dgn nya.. seseorg pnah bkata kpada aku..kita boleh menjadi pendengar yg setia tp org lain blum tentu sudi nk pinjamkan telinga dia kat kita..hahaha aku pun x nk bg pinjamkan telinga...melalut sat mksud aku bkn semua org sudi dgaq masalah kita...sebagai remaja yg dah bsaq panjang xkan la kita x boleh pikiq dgn matang...xkan la asyik2 kita nk org dgaq masalah kita tapi time org nk luahkan masalah kat kita..cepat2 kita lari  x sudi dengaq..knpa ada perangai mcm tu dalam masyarat kita..lepas tu bila kita dengaq masalah org at least bagi la respond dengan kata ooo,ya ka atau bagi la nsihat yg membina...sekurang2nya dapat legakan perasaan org tu.ya dak???setengah org kata x maw dengaq masalh org sb takut busy body..busy body n pendegar setia tu jauh maknanya..busy body tu kita yg sibuk2 p tnya hal org tu..kalo jd pendegar bermaksud org tu nk kongsi masalah dgn kita.. kadang2 bila kita dengar masalah org kita dapat taw dan belajar sesuatu daripada perkara yg org nk kongsi dengan kita...bagi pendapat aku,kita x rugi apa2 pun kalau kita sudi pinjamkan telinga,masa utk tolong atau dengaq masalah org..dan kadang2 aku terasa dgn sikap yg pentingkan diri sendiri nie..ingat dunia nie bukan untuk diri kita sahaja..tapi dunia nie utk semua...kita kna la saling tolong menolong bkn hanya pikiq diri kita ja...

kedua pula.aku nk nasihat la kepada semua agar lebih berlapang dada dalam menerima teguran ye..kdg2 kita nie kna la saling tegur menegur antara satu sama lain..kdg2 kita x sedaq pun yg kita buat salah dan yg tu la pntgnya sikap tegur menegur..dan bila kita ditegur kita jgn la buat muka kononnya mulut kata ok tapi hati kata lain..x syokk la mcm tu..kdg org dapat baca muka kita..kan dah kantoiii hahaha...dan kepada yg nk menegur kalo blh guna la bahasa yg sedap sikit bkn semua org blh ditegur dgn cra kasar..kan kan kan..

seandainya aku ada buat salah sila tegur aku insyaallah berlapang dada dalam menerima teguran dari rakan2..dan aku juga sudi menjadi pendengaq setia...terpulang la kalo nk cerita atau x..

perhatian : apa yg aku tulis nie ditujukan utk semua org...x dak specific ye..sesiapa yg terasa jgn marah ye..anggap la sebagai stu teguran dan diharapkan lebih berlapang dada..ingat berfikir dengan akal bukan emosi ye...


selamat berpuasa ye kawan2 semoga puasa kali ini kita dapat gandakan ibadah dan semoga berpeluang merebut malam lailatul qadar..insyaallah amin..

Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan.
(Davey John Schwartz)


2 comments: