Thursday 20 October 2011

diam tapi menyakitkan

    cuaca yg sejuk malam nie x mampu menyejuk kan hati aku yg bara n mcm nk meletup melayan kerenah kawan-kawan atau kenalan aku yg sgt pendiam kononya..aku x kisah kalau aku yg mula dulu hantar chat or msg dan col kalo mereka nk pasif..tu tndanya x suka tapi yang paling aku geram mereka yang start dulu..aku memang suka berkawan dan aku tak kisah siapa orang tu asalkan kawan x berniat buruk dengan aku...tapi sejak...akhir2 nie aku rasa mcm dah tak mampu nk terus bertanya soalan..bukan jawapan semata yg aku nak tapi...aku mahu komunikasi dua hala yang mampu mencetuskan suasana..ceria walaupun bukan perkara lawak yg dibualkan..ramai yang pesan pada aku kalau dah taw pasif jgn layan la...tapi aku tetap layan kerana tak mahu dianggap sombong dan aku percaya kalau hari nie pasif blm tentu esok pasif mgkin hari nie depa ada masalah n esok msty ceria..tapi sangkaan aku meleset sama sekali ke esokkan hari nya ku mengharap hujan akan reda dan bertukar panas namum semakin lebat..begitulah sikap mereka tetap pasif..sehingga aku sendiri tidak mampu bertahan..dan terpaksa meluahkan coretan hati dan harap mereka membacanya..boleh x anda bayangkan kalau berdepan atau berbual dgn seseorag yg hnya hendak menjawab...contoh mcm nie

                  mahmud  :  hai minah apa kabar?
                  minah      : hai mud...sihat ja..mud sihat x?
                  mahmud  :  mud sihat je.....
                  minah      : bgus la sihat'
                  mahmud  : ye la...
                  minah      : dah mkan ke..mkn apa
                  mahmud  : dah..tadi mkn nasi

tgak betapa pasif nye mahmud..ksian si minah..lbh kirng mcm tu la kisah aku..pas tu aku try berkawan dgn org lain pulak...tetapi hasilnya tetap sama..nie aku nk bg beberapa cara kpada sesiapa yg tak tahu nk tnya apa..kpada rakan anda...kalau anda mengorat dgn cara pasif kompem x dapat..
  • cuba tnya kembali apa yg sidia tnya...contoh dah makan ke...jawab la dah awak plak?
  • cuba buat la buat lawak walaupun lawak bodoh sekurang2nya x menunjukan anda pasif
  • kalau dah tnya perkara yg slalu ditnya cuba tnya perkara diluar kebiasaan cth mcm keluarga ka,cita2 ka,perkara yg disukai..walaupun nmpk buzy body tpi x la pasif kan
  • kalau rasa nk ceriakan suasana try la main sesuatu permainan teka teki ka...mcm yg aku slalu main dgn ramai kawan2 aku..hehhehehe
  • kalaw dah x tahu apa sgt nk tnya..ckup la stakat hari nie..bye..puas hati...
kepada rakan2 ku yg rasanya tidak tahu nk bertanya soalan selamat mencuba tips nie...kalaw x berjaya x pa at least try...

bukan semua kawan aku yg pasif mgkin segelintir dari yg ramai2..ramai jugak kawan aku yg ceria seperti aku..ceriakah aku huhuhu..tpi yg segelintir tu yg lebih kerap  menyapa aku..aku hargai tapi kdg sikap pasif mereka buat aku gram..ada yg aku dah nasihat berkali2 tpi degiil x ubah perangai..nasihat utk kebaikan x salah kan...harap kepada yg terasa jgn lah simpan dihati dan trus x sapa aku..aku hnya insan biasa yg mempunyai hati dan sikap yg tak sesempurna mana..mungkin masih bnyk kurangnya..tpi ku gagahkan hati nie utk meluah kan perasaan yg lama ku kumpulkan..lalu ku sembur..pada semua....dan mgkin ada yg terasa..

kepada kwan aku yg sgt ceria truskan dan maintain sikap ceria anda huhuhu..ha sbt pasal ceria ada seorg kawan yg aku kenali hnya bberapa hari..tpi sgt ceria..dan melayan kerenah aku walaupun hnya dimukabuku ahhaha.berjumpa jarang2 skali heheh.kepada team mkan sehingga kering tgan..u all memg ceria..tambah2 ada the best laughter haha..

sekali lagi maaf ye kpada kawan2 yg terasa kalu anda baca luahan hati..nie..dan memg aku sngaja nk kamu semua baca agar lbih mngerti..memg ada masanya kita perlu pasif atau membisu tetapi bukan untuk selamanya..jgn hnya nk org memahami diri kita tapi cuba fahami diri org lain sama..sekian.......hahahah

orang yang baik adalah orang yang berlapang dada bila ditegur...kalau nty aku terjadi pasif tegur la ye...


No comments:

Post a Comment